Berkenbier met shrimps - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van IEAvO - WaarBenJij.nu Berkenbier met shrimps - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van IEAvO - WaarBenJij.nu

Berkenbier met shrimps

07 Juli 2015 | Verenigde Staten, Lancaster

7 july

Dit is het einde van onze supertrip in Washington. We gaan naar het vliegveld met de taxi. Dat dulles vliegveld ligt echt ver weg. De chauffeur brengt ins tot voor het Hertz kantoortje. We leveren de voucher in en worden meteen afgerekend met een extra halve dag, terwijl het reisbureau hier al een fout had gemaakt met een paar extra dagen. We moeten ook een extra verzekering bijkopen en Emilie blijkt ineens niet te mogen rijden. Slechte zaak.

Maar het land is mooi.
Heuvels, velden, bospartijen, en hier en daar een withouten huis  of landhuizen met een oprijlaantje. We rijden nog in DC, maar bij fredrickburg zijn we in Maryland aangekomen.

Dan gaan we de grens over naar Pennsylvania. Het plaatsje Gettysburg wordt al aangekondigd. Hier heeft zich ten tijde van de burgeroorlog de beslissende slag afgespeeld . De noordelijken, de Union genoemd tegen de zuidelijken of Confederates. De confederTes lagen op dit front al een tijdje op voordeel en ze wilden de stap doen om een echt met de Noordelijken geassocieerde staat als Pennsylvania te veroveren. Dit werd in een vierdaagse slag bij gettysburg op 1-4 july 1863 beslist. Lee, die er zo goed voorstond qua aantallen en image, maakte een inschattingsfout en de noordelijken die zich hoog op de heuvels hadden verschanst hadden het strategische voordeel. Uiteindelijken liepen de zuidelijken  na drie dagen met een tekort aan munitie zich dood bij het oversteken van de vlakte waartegenover de noordelijken in de hinderlaag lagen.
Dit was het keerpunt van de civil war, ook op de andere drie fronten werden door de zuidelijken verliezen geleden en men gaf zich uiteindelijk in de midwest op de laatste stronghold ook over.

Dit alles is te zien in het national park wat het slag veld intussen is geworden. Een duidelijke film, een zeer uitgebreide en goede tentoonstelling en een groot Panorama Mesdag van de slag ( uit 1885) , wat een heel indrukwekkend beeld gaf van de situatie maakten ons blij verrast. Een goede opzet... En hier wel objectief.

Verder over de scenic route naar york, boodschappen doen en naar Lancaster door. Het hotel blijkt buiten Lancaster te liggen aan de old Philadelphia turnpike 3125. Het is een in amishstyle ingericht hotel. De televisie zit verstopt in de antieke kast.

Nadat we zijn geïnstalleerd gaan we eten bij millers. Lijkt verdacht veel  op bryce met z'n cadeaushop als wachtkamer voor het restaurant. Daar hebben we lol in het restaurant om rob met zijn Amish berkenbier. Zin in een biertje en het wordt gorgeldrakje a la Odol - en alcoholvrij. Paste qua smaak ook geweldig bij zijn gefrituurde shrimps!