1 januari 2012 - Reisverslag uit Petra, Jordanië van IEAvO - WaarBenJij.nu 1 januari 2012 - Reisverslag uit Petra, Jordanië van IEAvO - WaarBenJij.nu

1 januari 2012

Door: Rubyteam

01 Januari 2012 | Jordanië, Petra

Om 8 uur gaat de wekker, eruit voor Petra! Ons ontbijt bestaat uit humus, yoghurt en flakes, plat brood em kofta balletjes met rijst. Daar kunnen we een eindje op komen de kloof in. Saleh de gids neemt ons mee en overlaadt ons met een enorme hoeveelheid feiten over de nabateeers, een Jemenitisch volk wat een beschaving vormde van 600 voor Chr tot 106 na CHr, en Petra als hoofdstad had langs de toenmalige handelsroutekruising (zijderoute met routes uit Saoudi Arabie en Afrika).
Petra is benoemd tot 1 van de nieuwe 7 wereldwonderen; dat zie je al bij de poort; de toegangspoort wordt aanzienlijk gerenoveerd. Bij ingasng staan paardjes klaar die je diep de kloof in brengen. De paardjes hebben een kamelezadel, waardoor je breeduit blijft zitten, van aansporen geen sprake; ze luisteren alleen naar de bazen; dus kun je beter jezelf geoom laten vervoeren en om je heen kijken naar de prachtige roze-rood en gele rotsen die prachtige afgeslepen vormen hebben gekregen door eeuwenlange winderosie. Na 10 minuten berijken we de kloof; de siq. We passeren hier versachillende heligdommen van andere volkeren die handel dreven op Petra en hun lokale goden aanbaden als ze in Petra waren aangekomen. Saleh vertelt over het waterleidingsysteem door goten die on de wanden van de rots waren uitgehakt voor het rechter en linker deel van de stad; een stad die op het hoogtepunt van de macht zo'n 30.000 inwoners had.We komen dichtbij de treasury, door Saleh steeds "schatkamerie" genoemd, met gevoel voor drama laat hij ons -al lopend naar de voeten kijken to we er bijna zijn; en dan het oh lala effect! 30 meter hoog in de rotsen uitgehakt, de schatkamer van de Nabateers. Maar de stad blijkt Oveel groter te Ijn; we bekijken en amfitheater, gewone huizen , koningsgraven en cisternen voor de steendood oorrand. Navolgende generaties hebben er nog een Byzantojnse kerk achtergelaten en de Brown university heeft er een hele tempel
Gerestaureerd . Dan is het tijd voor lunch. Een prima lunchbuffet met koftaballetjes en kip en vis en heerlijke rijst. En saliethee natuurlijk.
We gaan met ezeltjes de 800 treden naar de monastery op. Deze tempel is groter dan de schatkamer, maar deels verwoest door een aardbeving.
S avonds eten we bij de pizzeria en om 8 uur nar het Turkse bad. Misschien hebben we dat eerder morgen nodig na de paardrij rit.