31 december - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van IEAvO - WaarBenJij.nu 31 december - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van IEAvO - WaarBenJij.nu

31 december

Door: Rubyteam

01 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

Deze morgen bleek het weer weer volkomen omgeslagen. Prachtige stralende zon, en een koele berglucht gaf ons echt een bergsportgevoel. We gaan- met een gids- een bergtocht maken naar de kloof van de Dana Mountains, twee en een uur lopen in een merkwaardig oranjerood en geel landschap. Het Dana Wildreservaat is een van de mooiste parken van Jordanië. Officieel het het: Dana Natuurreservaat en de Royal Society for the Conservation of Nature (RSCN)Jordanië heeft zes officiële natuurreservaten die zeer de moeite waard zijn. Het bekendste reservaat is Dana, het bestaat uit groene wadi's en rotsachtig gebergte. De reservaten worden onderhouden door de RSCN (Royal Society for the Conservation of Nature). De RSCN heeft als doel de biodiversiteit van Jordanië te behouden door integratie van natuurbehoud en socio-economische ontwikkeling. www.rscn.org.jo. De rondomliggende bergen zijn tot 1500 m hoog, de hoogste is de berg Dana zelf. Er is weinig begroeiing nu, maar in het voorjaar schijnt er een ware bloemenzee van kamille te zijn. We zien wel allerlei droogte resistente bomen, zoals amandel, abrikoos, pistache en een boom met tamme kastanjeblad die abrikoosachtige vruchten met zwarte pit geeft; Askedynia (zoeken we op). Onze gids waarschuwt ons ook voor een bolgewas wat er uitziet als een tulp, in het voorjaar bloeit met lange witte pluimaren en giftig schijnt te zijn; het heet sea onion.We lopen naar het mooiste uitzicht op de Danakloof, en dan via een omweg weer terug naar het dorp. Het dorpje zelf wordt gerenoveerd nadat alle bewoners naar het naastgelegen dorp zijn weggetrokken, omdat dat een school heeft en via een asfaltweg in contact staat met de rest van de wereld. Op de terugwed stuiten we nog op een dromedaris met jong. In het dorp geen vuilnishonden, maar vuilnisezeltjes die de container aan het leegeten zijn. Rob en Emilie hebben intussen genoten op het dakterras en in het dorp fot's gemaakt. Het wqeer is kraakhelder, en zonnig-wintersportluchtje vermengd met houtvuur en kurkuma, kardemom en muntluchtjes van het vlees wat in de keukens al wordt gebraden. Het is intussen rond de middag en we vertrekken naar kasteel Shawbak; een kruisvaardersvesting.We verlaten Dana en de regio Tafila en komen over de top van de berg terecht in ...., een plaatsje wat nu leeft van de cementindustrie. De energie daarvoor komt vanuit het erondergelegen dal via hoogspanningskabels. Vervolgens rijden we een half uur over een hoogvlakte, die weliswaar geploegd, maar kaal is, met een enkele uitzondering van een boom. Het landschap wordt grijzer, steenachtig, tot we plotseling blij een wijder dal aankomen, wat samenvalt met een derde dal. Bovenop de heuvel-zeer strategisch= staat kasteel Shawbak. We eten er ons lunchpakket op. Het pakket is zeer ruim bemeten. Voor iedereen is er een blikje tonijn-maar geen blikopener..dan wordt zo'n blikje steeds begeerlijker..De poezen staan op afstand te likkebaarden wanneer we met een zakmes de klus voor 18 man klaren.
Het Kasteel is gebouwd door kruisvaarders, maar later bewoond door islamiten.Een man met bedouinendoek staat op de wachttoren de wacht te houden. De oorspronkelijke kapel is aangepast aan de islam. Er zijn ingenieuze weggetjes naar de watercisternen diep in de berg, en hogerop in het kasteel is een souk ingebouwd waarvan nu nog de wanden overeind staan.De warmte van de scherpe zon wordt aardig getemperd omdat er een forse wind staat zo hoog op de berg. Ontberingen moeten ze hebben geleden die kruisvaarders en hun soldaten.Iedereen begint op eigen wijze het kasteel te beklimmen en de braaf luistrende groepsleden bij de gids dunnen steeds meer uit.. het einde van de tour nadert, we moeten ook verder omdat we nog de kloof van Little Petra gaan bezoeken bij zonsondergang. Petra zelf is absoluut één van de mooiste bezienswaardigheden in het Midden Oosten. Deze stad van de Nabateërs, is gebouwd in de derde eeuw voor Christus. De stad ligt verborgen in een enorm rotsgebergte en is te bereiken via een nauwe hoge kloof (de siq). Het gebied was eeuwenlang onbekend, omdat niemand de weg naar binnen wist. Onderweg hebben we de prachtigste vergezichten verlicht door een gestaag zakkende zon. Liitle Petra is een prachtige kloof, waar de langstrekkende karavanen hun dieren stalden voor ze naar Petra doorgingen. Het licht is inderdaad schitterend om deze tijd; de kloof heeft de mooiste kleuren; de kinderen klimmen op veel plaatsen tegen de rotsen op. Nadien drinken we even zoete saliethee en kopen we bedoeinendoeken.
In de avond arriveren we in Wadi Musa, het plaatsje bij de ingang van de kloof. We overnachten in hotel Petra Palace, een heerlijk luxe hotel na de herberg van de nacht ervoor. Hier gaan we Oudjaar vieren na ons diner in SunCity. Hoe we dat doen vereist een aantal Delphirondjes en polderpolitiek, waarna we afreizen naar een feestje met buikdanseres, waar we zo'n gehoorsbeschadiging oplopen dat we onmiddellijk weer naar buiten rennen. Zo te zien hadden de gasten die er zaten het niet zo naar de zin..
We drinken een drankje in onze eigen bar van Petra Palace en vieren tellen met de Belgen af to 12 uur. Dan de Nieuwjaarsduik van de kinderen in het steenkoude zwembad, zeer dapper!!
Met enige moeite krijgen we nog contact met Nederland